Thursday, 23 May 2013

Refleksi Mingguan Amirah Nadiah Najwa

NAMA            : AMIRAH NADIAH NAJWA BINTI HAMDAN
NO MATRIK  : PEC120002



TOPIK  1: KONSEP & PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN
  • Membincangkan kepentingan keusahawanan dari segi perkembangan ekonomi negara, melahirkan individu berdaya saing, mengembangkan budaya, dan sebagainya.
  • Membincangkan ciri-ciri usahawan dari perspektif tokoh-tokoh terkemuka seperti:-
  • Joseph Schumpeter(1934) – “Theory of Economics Development” perkenalkan ciri-ciri usahawan saperti unik, berinovasi, kreatif, pembawa perubahan & pembaharuan.
  • Scarborough & Zimmerer (1998) - mencipta perniagaan baru & berupaya menghadapi ketidaktentuan bagi meraih keuntungan & pertumbuhan dengan merebut peluang melalui sumber yang disediakan.
  • Kuratko & Hodgetts (2007) – Kenalpasti peluang dimana orang nampak gangguan & kecelaruan, teliti, pandai menimbang, mengatur, mengurus dan mengambil risiko & berobjektifkan inovasi, keuntungan & perkembangan.
  • Dari perspektif Islam, Mohd Salleh et. al (2005):-
  1. Niat yang betul
  2. Berilmu dan berkemahiran
  3. Bertanggungjwab
  4. Menghindari aktiviti haram
  5. Melangsaikan hutang
  6. Bersyukur
  • Perkembangan keusahawanan pada zaman kesultanan Melayu Melaka. British membahagikan sistem pecah & perintah di mana kaum di Tanah Melayu telah disusun seperti berikut :
  • Kaum Melayu - Pentadbir & petani
  • Kaum Cina - Pelombong & peniaga.
  • Kaum India - Sektor perladangan.
  • Selepas Merdeka, Dasar Ekonomi Baru (1971-1990) dan Dasar Pembangunan Negara (1990-2000) & Wawasan 2020 telah diperkenalkan.
  • Pada tahun 1995, penubuhan Kementerian Pembangunan Usahawan bagi mengawal & mempromosikan pembangunan keusahawanan dan ditukar nama kepada Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi Malaysia pada tahun 2005.

TOPIK 2 : ANALISIS KOMPETENSI KEUSAHAWANAN DIRI
  • Ciri-ciri seorang keusahawanan perlulah mencari inisiatif untuk berusaha mengembangkan perniagaan dan kreatif merebut peluang yang ada.
  • Perlu cekal dan tabah mengatasi risiko dengan berusaha tanpa putus asa. Cenderung mencari dan menganalisa maklumat sebelum membuat keputusan serta menyelesaikan masalah.
  • Hendaklah menitikberatkan menghasilkan berangan yang bermutu kerja yang tinggi.
  • Berkomitmen dan bertanggungjawab terhadap pekerja dan pelanggan
  • Perniagaan berorientasikan kecekapan dan perancangan yang sistematik dari segi pengurusan, teknologi, tenaga mahir dan maklumat terkini.

TOPIK 3 : ETIKA KEUSAHAWANAN
  • Membincangkan keusahawanan dari kaca mata Islam.
  • Menekankan perniagaan barangan atau perkhidmatan hendaklah mencari rezeki yang halal dan menjadikan Rasulillah sebagai contoh martabat yang tinggi.
  • Berorientasikan panduan Islam(Syumul)- patuh pada kontrak, penipuan dan salah tafsir iklan, timbangan yang tepat, riba, amanah, tanggungjawab social dan alam sekitar.

TOPIK 4 : KREATIVITI DAN INOVASI
  • Memahami aspek kreativiti dan inovasi dalam menghasilkan produk dan merancang strategi perniagaan
  • Membincangkan ciri-ciri individu yang keratif seperti:-
  1. Rendah diri + bangga diri
  2. Berani mencuba idea baru
  3. Terima kritikan dengan terbuka
  4. Kawalan diri yang baik
  5. Bermatlamat
  6. Menggunakan teknik, strategi dan mengenal pasti halangan bagi menjana idea kreatif dan inovatif.

TOPIK 5 : PELUANG PERNIAGAAN

  • Mengenal pasti peluang-peluang perniagaan dan menilai peluang perniagaan yang berpotensi menguntungkan.
  • Mengenal pasti situasi yang menyumbang kepada peluang perniagaan
  • Proses mengenal pasti, menilai & memilih peluang
  • Faktor-faktor persekitaran dan pasaran
  • Menilai kesesuaian perniagaan dengan diri/masyarakat/persekitaran

TOPIK 6 : KEMAHIRAN MEMULAKAN PERNIAGAAN

  • Mengenal pasti sumber yang diperlukan, teknik perundingan dan kaedah komunikasi yang berkesan
  • Kemahiran awal (teknik 5W1H)
  • Modal perniagaan
  • Produk/servis
  • (sasaran/bahan)
  • Lokasi perniagaan
  • Kelengkapan perniagaan
  • (layout/susun atur)
  • Kemahiran perundingan
  • (sebelum/proses/strategi/taktik)
  • Kemahiran komunikasi

TOPIK 7 : MERANCANG PERNIAGAAN

  • Membincangkan bagaimana merangcang perniagaan(RP) iaitu dokumen bertulis bagi menerangkan perniagaan yang hendak dijalankan secara menyeluruh yang merangkumi analisis, ramalan & jangkaan serta perlaksanaan strategi
  • Kepentingan merangcang perniagaan ialah supaya memberi peluang orang lain menilai idea dan gambaran projek dirancangkan.
  • Format RP:-
  • Tajuk muka surat depan:
  • Tajuk RP.
  • Nama & Alamat perniagaan.
  • Nama penulis.
  • Tarikh disediakan.
  • Muka surat isi kandungan:
  • Tajuk-tajuk utama mengikut  muka surat.
  • Ringkasan Eksekutif
  • Struktur RP:
  • Pengenalan
  • Tujuan
  • Latar belakang perniagaan
  • Latar belakang pemilikan
  • Pemasaran (kaedah & strategi)
  • Kewangan (modal & kos)
  • Rumusan & justifikasi
  • Lampiran

TOPIK 8 

  • Minggu ini diterangkan mengenai kemahiran mengurus projek. Ada 4 aspek pengurusan projek iaitu perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan kawalan. Kempat-empat ini sangat penting dalam menguruskan projek atau perniagaan dengan baik
  • Dalam asas pemasaran, usahawan perlulah mengkaji terlebih dahulu dan membuat strategi untuk memberikan kepuasan terhadap pengguna. Terdapat 4 jenis pasaran iaitu kerajaan, penjual, industry dan pengguna
  • Dalam aspek kewangan pula, usahawan perlulah menyediakan rancangan kewangan dan belanjawan bagi mengekalkan kestabilan perniagaan.

No comments:

Post a Comment